22 Disember 2011

Rahsia Tersembunyi Disebalik Nama Muhammad

1.Kata Muhammad,jika kita gabungkan dalam bentuk min-ha-min-dal,maka akan menjadi sebuah sketsa seOrang manusia.Anda sudah tentu sedia maklum jika sebaik-baik mahkluk yg pernah dicipta oleh Allah di alam semesta ini adalah Manusia. Dengan segala  kelebihan mereka,sementara makhluk lain hanyalah haiwan,tumbuhan dan planet-planet yg penuh rahsia.

2.Kata Ahmad,jika kita teliti satu persatu hurufnya maka huruf-huruf itu akan menggambarkan seorang yg sedang melakukan sOlat,tahukah kamu bahawa SOLAT merupakan sebaik-baik doa dan ibadah yg telah diperintahkanNya..

3.Kata Muhammad,jika digabungkan huruf-huruf,maka akan berbentuk layaknya manusia yg sedang sujud dalam solat.Dengan gerakan SUJUD dalam SOLAT merupakan inti dari semua rukun-rukunnya,kerana pada saat sujud,manusia menundukkan 8 bahagian tubuhnya di bumi bukti kepasrahan kepada sang pencipta.

Subhanallah,Allahu Akbar,betapa rahsia Allah sangat menggetarkan hati,hati yakin bahawa masih banyak tersirat rahsia-rahsia lain d sebalik susok,nama dan semua yang berkaitan dgn sang kekasih sejati..

*MasyaAllah...Subhanallah..sesungguhnya begitu byk rahsia Allah*









16 Disember 2011

Lafas Yang Tersimpan

Hati perempuan lembut,mcm gula2 kapas,tp AWAS,kadang2 Hati perempuan boleh keras spt BATU....sggh jauh perbezaan d antara kita...Semoga ada insan yg lebih baik Allah bagi lps tok n dr golongan keluarga yg sederhana.. :( Bkn yg kaya raya aku mahukan..tp aku mahukan yg boleh bawa aku ke jln yg benar.. bila sedih,aku akan layan lagu tok... semoga kesedihan tok cepat berlalu pergi..

02 November 2011

Sayang Ibu sampai ke Syurga

Assalamualaikum....
[ PERINGATAN ] Sayangi Ibu Anda...

Ketika berusia 1 Tahun : Ibu suapkan makanan dan mandikan kita. Cara kita ucap terima kasih kpd nya hanyalah dgn menangis sepanjang malam.

Ketika berusia 2 Tahun : Ibu mengajar kita main..Kita ucapkan terima kasih dengan lari sambil ketawa terkekeh-kekeh apabila dipanggil..

Menjelang 3 Tahun : Ibu menyediakan makanan dgn penuh rasa kasih sayang dan kita ucapkan terima kasih dengan menumpahkan makanan ke lantai..

Ketika usia 4 Tahun : Ibu membeli sekotak pensil warna,kita ucap terima kasih dengan menconteng dinding rumah...

Berusia 5 Tahun : Ibu membeli sepasang pakaian baru,kita ucap terima kasih dgn bergolek-golek dalam lopak kotor..

Setelah berusia 6 Tahun : Ibu memimpin tangan kita ke sekolah,kita ucapkan terima kasih dengan menjerit "Tak nak....!!

Apabila berusia 7 Tahun : Ibu belikan sebiji bola,cara kita ucapakan terima kasih ialah pecahkan tingkap rumah jiran..

Menjelang usia 8 Tahun : Ibu belikan ais krim,kita ucap terima kasih dgn mengotorkan pakaian ibu.

Ketika usia 9 Tahun : Ibu meghantar kita ke sekolah/tempat mengaji,kita ucap terima kasih kepadanya dengan ponteng kelas..

Berusia 10 Tahun : Ibu menghabiskan masa sehari suntuk menemankan kita kemana sahaja..kita ucapkan terima kasih dengan tidak betegur sapa dengannya..


Apabila berusia 11-12 Tahun : Ibu menyuruh membuat kerja sekolah,kita ucapkan terima kasih dengan menonton TV..

Menjelang usia 13-17 Tahun : Ibu meghantar kita ke Tingkatan 1 hinggalah sampai ke Tingkatan 5,kita ucapkan terima kasih dgn ponteng sekolah dan Ibu suruh pakai pakaian menutup aurat..kita ucapakan terima kasih dengan memberitahu bahawa pakaian itu bukan trend sekarang..

Menjelang usia 18 Tahun : Ibu menangis gembira apabila mendapat tahu kita diterima masuk ke IPTA,Kita ucapkan terima kasih dgn bersuka ria bersama kwn-kwn..

Ketika berusia 19 Tahun : Ibu bersusah payah membayar yuran pengajian,menghantar kita sampai mendapatkan ilmu yg lebih tinggi,kita ucapkan terima kasih dgn hanya melalui telefon sahaja tanpa mengucapkan terima kasih dan mencium tangan nya..

Berusia 20 Tahun : Ibu bertanya sama ada kita ada teman istimewa,kita menjawab dengan "Itu bukan urusan Ibu "

Setelah berusia 21 Tahun : Ibu cuba memberi pandangan mengenai kerjaya..Kita kata " saya x nak jd mcm Ibu"

Ketika berusia 22-23 Tahun : Ibu jatuh sakit dan meminta kita menjaganya,kita bercerita mengenai kesibukan kerja.. Dan kemudian suatu hari,kita mendapat berita Ibu Meninggal,khabar itu bagaikan petir !! dalam lelehan air mata,barulah segala perbuatan kita terhadap Ibu menerpa satu persatu..

Jika ibu masih ada,sayangilah dia..Jika telah tiada,ingatilah kasih sayangnya.. Sayangilah Ibu kerana kita semua hanya ada  seorang Ibu Kandung..

Sesungguhnya hidupku,matiku,amalanku,ibadahku adalah semata-mata krn Allah S.WT...


....Terima kasih Ya ALLAH krn ketika Ibuku sihat,aku ada bersama nya,ketika Ibu sakit,aku juga ada untuk menjaga nya dan menjaga segala keperluannya,Ketika Nazaknya Ibu ku di hOspital,aku juga ada disisi nya sambil membaca Yassin,Ketika Ibu menghembus nafas terakhir,aku juga disisinya sambil mencium dahinya serta tangannya untuk kali terakhir,Ketika Jenazahnya dibawa ke rumah,aku juga ada bersamanya didalam Van Jenazah..Ketika Jenazah Ibu dimandikan,aku juga yg berpeluang memandikannya utk kali terakhir,Ketika Jenazah Ibu dikafankan,aku juga berpeluang menyertainya utk mengkafankan jenazah Ibu..Ketika  jenazah Ibu disembahyangkan,aku juga ada utk nya Dan ketika Jenazah Ibu dihantar ke tanah perkuburan,aku juga ada untuknya.. Besarlah dugaan Mu ya Allah untuk pertama kalinya dalam hidupku... Terima Kasih aku di duga dengan ujian ini..Aku bersyukur dgn RahmatMu krn aku berpeluang membalas jasa ibuku ketika hayatnya masih ada..Dan berilah aku kekuatan hati utk menerima ujian yg seterusnya..


"Etie sayang Mak.....Ampunkan dosa Etie mak..






09 Julai 2011

Betul Sik Wahai Perempuan~~

Siapa kata jadi perempuan ya senang..?

mOk kenak tutup sia,tutup ctOk..

TengOk lelaki,pakey baju pagOda pun Org x bising

Perempuan..? stOkin pun mOk knk pakey (^_^) *dulu aku ya,skrg x...

cuba srh lelaki jd perempuan satu hari

KompOm x tahan bertutup semua

Tp,Perempuan ttp cOol jk..

Tgh pns pun bOleh gk guna jubah,hebat kan perempuan?

Siapa kata jd pOmpuan ya senang..?

Tiap-tiap bln mesti ada penyakit

mOk buat sesuatu pun susah..

Cuba tengOk lelaki,slamber jk..

Kdg2 setahun pun ssh mOk dpt sakit.. (>.<)

Siapa kata jd perempuan ya senang..?

Hati Allah jadikan lembut jk..ya betul~~

cepat jk sensetif

Cuba tengOk org putus cinta

Slalu perempuan yg plg susah nk lupa

lelaki lps putus cinta cpt jk pasang baru..kan..kan..kan...

Cuba pergi wayang tengOk cerita hindustan

siapa yg plg teruk menangis..?

perempuan kan..??lelaki bOleh ketawa gk kt sebelah..

lembut x hati perempuan

tp dgn hati yg lembut,perempuan dpt mengagumkan lelaki

hebat kan perempuan..?? (^_^)

dsebabkan sshnya nk jd perempuan,ramai yg merajuk dgn Allah

cakap Allah x adil..

kenapa Allah lebihkan lelaki?

kenapa perempuan kena dgr cakap suami?

kenapa syurga perempuan terletak di bwh tapak kaki suami?

padahal jd perempuan ya sngtlah susah

bak kata org,mOk jg 10 ank lelaki,x ssh mcm nk jg sorang ank perempuan

dan disebabkan prasaan negatif pd Allah,ramai perempuan yg moha

pakai pakaian yg x ttup aurat dgn alasan, "lelaki x pyh ttp pun"..

persOalannya skrg...

Betul ka Allah x adil dgn perempuan..??

betul,syurga d bwh telapak kaki suami

tp cuba ingt,syurga seOrg ank lelaki di bwh kaki siapa..? bwh kaki Ibunya kan..?

betul,isteri kena ikut cakap suami

tp,seOrg ank lelaki kena taat pd Ibunya 3 kali lbh utama drpd bapanya

x adil lagikah Allah pada perempuan..?

Hebatnya perempuan kan..?

Knp perempuan hebat..?sbb ksh syg Allah yg jadikan kita hebat

cuba dgr pula lagu2 yg bkumandang dekat radio tau mana2 lah

byk lagu psl perempuan kan..?

contOh mcm lagu SUMAIYYAH

jarang kita dgr lagu psl lelaki

syg kan Allah pd perempuan,sampai perempuan d kasihi mcm ya skali dekat dunia

tengOk jk bila lelaki bjya

Orang akn cakap

"dsebalik kejayaan seOrg lelaki tdpt seOrg perempuan d belakangnya"

kita x penah dgr org ckp

"dsebalik kjayaan seorg perempuan tdpt seorg lelaki d belakangnya"

kan..? hebat x Allah jadikan perempuan..?

Oh perempuan,sedarlah

betapa  syg nya Allah pd kita

betapa cinta nya Allah pd kita

Tapi,knp kita rOsakkan diri kita oleh fikiran2 negatif pd Allah?

Allah jd kan perempuan ya sbg hiasan dunia

bayang,dunia yg besar,dunia yg cantik,kita dijadikan hiasan

dan seindah2 hiasan adlh wanita yg sOlehah

kesiannya dekat kita kalau kita tOlak utk jd seindah hiasan... (^_^)

Renung2kan...

Cumel~~~

22 Jun 2011

Jodoh Itu Rahsia Allah SWT

Ya Allah..
Jika aku jatuh cinta,
cintakanlah aku pada seseorang yg melabuhkan 
cintanya pada-Mu agar b'tambah kekuatan ku untuk mencintai-Mu..

jOdOh itu rahsia Allah t'hadap kita..Dan sesunggunya kita x tahu dan dpt meramal apa yg ada di masa hadapan..Siapa jOdOh kita,berada disisi kita sama ada sihat @ sakit.. Di mana susah @ senang.. Di waktu suka @ duka.. Dan siapa wajah yg akn b'sama kita hingga ke akhir hayat..? Ya..Itulah rahsia di dalam kehidupan kita.

Kadang kita menyangka,antara kita dgn dia sngt dekat dan amat rapat hubungan itu.. Dan kita sangkakan dialah segalanya..Sehingga kita lupa akn suratan dan takdir.. Kita amat yakin dan pasti si dia adlh jOdOh kita.. Sedangkan antara kita dan dia belum menjadi halal lagi..

Kita sering merancang akn satu kehidupan yg bahagia bsama si dia insan yg kita sayangi.. Satu kisah p'cintaan yg panjang di dlm sejarah hidup.. Dan kita terus di alam mimpi krn impian  mendirikan rumah tangga dgn org yg kita sangkakan itulah permata hati kita.. Sedangkan kita manusia,merancang cumalah watak kita.. sesungguhnya sebaik baik perancang adlh dari Allah..

Kerana itulah,setiap percintaan di masa sebelum berlakunya perkahwinan hendaklah bercinta secara bersahaja.. Berkawan mengenal hati budi masing2.. kerana belum tentu itu jOdoh kamu dan dia..

Dan siapa sangka,org yg kita benci menjadi jOdoh kita.. Dan mungkin,jOdoh kita itu org yg kita langsung x kenal.. Dan mgkin org yg kita kenal tp x kita sangka menjadi sebahagian dlm hidup kita..Berdoalah agar di jOdohkan dgn org yg baik-baik shj..

Perkahwinan bkn suatu yg bOleh di jangka,di cuba-cuba dan di agak-agak.. Bila akad telah di lafazkan bersaksi dan berwali maka tiada ruang utk kita b'patah balik.. Apa jua yg berlaku slps itu,redha lah..tempuhilah ia dgn hati yg tenang..

Buat jOdohku yg ntah siapa pun dia,terima kasih menerima diriku yg serba kekurangan.. Sudah tertulis aku dan kamu pd Rahsia Allah,mOga ianya kekal hingga ke akhir hayat..InsyaAllah..Berpisah kita cuma mati..


21 Jun 2011

Kumpulan Inovatif & Kreatif [K.I.K]

Salam..
Sejak bekerja kat Majlis Daerah Marudi,Alhamdulillah bOs dh berik tngungjawab utk aku n ainol masuk dlm ahli K.I.K..Walaupun latihan agak pecah palak ckit,tp insyaAllah semuanya ok mun gik dh bkumpulan dgn staf2 yg palak gila2 juak..(^_^) Dalam masa yg sama,Syukur gilak2,Bos dh amanahkan kmk 2 ainOl utk menjadi tukang "speaker" dlm pertandingan K.I.K di Sibu..Arum bulak takut pun ada juak sbb btanding dgn semua Majlis Daerah seluruh sarawak..Biasa ekOt pertandingan Bahas masa skOlah x lah takut gilak cOz bdpn manusia yg b'nama student..Yg tok,malu,segan n apa2 jk lh cOz bdepan dgn org yg dh bpengalaman n bpangkat tinggi..Sepanjang latihan mmg x penah nk serius lah,bila dh bOring mcm2 jk dpolah,main cOnteng2 lah,main ping pOng lah n pa2 jk lah yg ada k plh.. SO,mls mOk cakap pnjg lah..tengOk jk gmbar2 yg ada sepanjang K.I.K n video nya skali..

Time:10.00.pm..mmg dh ngntOk glk2..


Bila dh bOring tOk lh jd nya




Terpaksa fokus

NgntOk or bmsg...??

Nolong Nguras..hehehe

Papan yg sngt bguna bila ada org main ping pOng

Selepas Seisi pendaftaran..Sibu dh..




Barisan kumpulan MDM bsama Bos

Part mOk melarikan diri dr masuk dewan

video
tersilap baca skrip...


Jangan Makan Dan Minum Macam Syaitan



Nabi Bersabda," Jika salah sOrang dari kalian hendak makan,makanlah dengan tangan kanan. Dan apabila ingin minum,Minumlah dengan tangan kanan. Sesungguhnya syaitan makan dengan tangan kirinya dan minum dengan tangan kirinya.. " [HR.Muslim]